Sposób podawania paliwa do kotłów na paliwa stałe, decyduje między innymi o ilości czasu, jaki użytkownik musi spędzić w kotłowni, w czasie obsługi kotła. Niewątpliwie najbardziej „przyjazny” człowiekowi jest załadunek paliwa w kotłach na pellet. Tam praktycznie załadunek paliwa może być całkowicie zautomatyzowany.
Pellet w ilościach hurtowych może być transportowany od producenta do odbiorcy w specjalnych cysternach. Rozładunek cystern odbywa się w sposób mechaniczny. Wężem o odpowiedniej średnicy pellet jest pobierany z cysterny i transportowany do miejsca składowania.
Najlepiej, gdyby to był silos do magazynowania pelletu. Na magazyn można również zaadoptować pomieszczenie, odpowiednio suche, zabezpieczone przed wilgocią. Magazyn lub silos może być oddalony od kotłowni nawet o kilkadziesiąt metrów.
Dostępne są przenośniki pneumatyczne lub pneumatyczno - ślimakowe, które można dopasowywać do indywidualnych potrzeb użytkownika kotła. Przenośniki te służą do transportu paliwa z magazynu albo silosu do zasobnika kotła, lub bezpośrednio do palnika.
Jeżeli kocioł wyposażony jest w zasobnik, to do transportu paliwa służy zwykle podajnik ślimakowy o dł. kilkudziesięciu centymetrów. Podajnik taki powinien być wyposażony w urządzenia zabezpieczające przed zapaleniem się pelletu znajdującego się w zasobniku.
Transport paliwa na odległość do ok. 10 metrów może odbywać się przy użyciu podajników ślimakowych. Mogą one pracować pod max kątem 45°. Podajniki te montuje się z modułów o dł. 0,5 mb oraz 1 mb i mogą one podawać paliwo na odległość do 10 mb.
Istnieją również podajniki elastyczne - ślimakowe. Występują one w różnych długościach. Jeżeli transport odbywa się na większe odległości lub na pewną wysokość można zastosować podajniki pneumatyczne lub ślimakowo-pneumatyczne.
W skład takiego podajnika wchodzi pompa zasysająca paliwo, rury podawcze – w zależności od odległości oraz sonda zasysająca umieszczona w zbiorniku. Pracą podajnika steruje sterownik wyposażony w czujniki poziomu paliwa.
Podajniki te wyposażone są w urządzenia zabezpieczające przed zapłonem paliwa w zbiorniku. Dlatego ich praca jest całkowicie bezpieczna.