Aktualności | Kotły/Piece | Instalacje | Paliwa | Energia odnawialna | Wydarzenia | Porady | Forum |
Strona główna | Kotły na paliwa stałe | Kotły gazowe | Kominki | Instalacje grzewcze | Instalacje CWU | Izolacja | Reklama w serwisie | Kontakt |
Jednym z najważniejszych elementów kotła na ekogroszek jest zespół - podajnik paliwa oraz palnik retortowy. Materiał, z jakiego zostały wykonane części podajnika, jakość ich wykonania oraz warunki, w jakich będą pracować mają wpływ na prawidłowe działanie kotła centralnego ogrzewania.
Podajnik składa się z następujących podzespołów:
Motoreduktor (1) składa się z silnika elektrycznego oraz przekładni. Urządzenie to zamocowane jest na końcu rury (2), wewnątrz której znajduje się ślimak. Motoreduktor napędza ślimak, który obraca się z szybkością ok. 1 obr/min. Ze zbiornika (3) paliwo zsypuje się na ślimak podajnika (2), i dalej transportowane jest do palnika retortowego (5), a następnie wypychane jest do górnej części palnika i tam ulega spaleniu. Ponieważ, kolejna porcja ekogroszku przesuwa się do góry palnika retortowego, powoduje spychanie popiołu do szuflady popielnika umieszczonej pod palnikiem. W ten sposób wygląda cykl pracy podajnika.
Powietrze do spalania paliwa tłoczone jest do palnika retortowego poprzez odpowiednio ukształtowane kanały w palniku przez wentylator (4).
Nad palnikiem umieszczony jest deflektor spalin (6), którego zadaniem jest dopalanie związków chemicznych powstałych w czasie procesu spalania ekogroszku.
Pracą motoreduktora oraz wentylatora steruje urządzenie elektroniczne. Bardziej szczegółowo temat sterowania poruszony jest w artykule Kotły na ekogroszek.
Aby, w przypadku zablokowania ślimaka np. przez „ciało obce” nie nastąpiło uszkodzenie motoreduktora lub ślimaka, stosuje się połączenie sprzęgające te urządzenia. W sprzęgle założona jest zawleczka, która ulegnie zerwaniu, gdy ślimak zostanie zablokowany. Naprawa polega na wymianie zawleczki na nową oraz oczywiście na likwidacji przyczyny zablokowania ślimaka.
Operacja ta wymaga częściowego demontażu podajnika, lecz zaoszczędzi dodatkowych wydatków na zakup nowych części.
Motoreduktor napędza ślimak podajnika, tym samym od jego prawidłowego działania zależy transport paliwa do palnika. Motoreduktor powinien być starannie wykonany, aby nie występowały tam dodatkowe opory, co zagwarantuje trwałość oraz cichą pracę urządzenia.
Ślimak pracuje w rurze, której wewnętrzna średnica jest o kilka milimetrów większa niż średnica zewnętrzna ślimaka. Po uruchomieniu motoreduktora, ślimak nie może ocierać się o ścianki rury. Jeżeli słychać jakiekolwiek odgłosy ocierania się powierzchni ślimaka i rury świadczy to o wadliwym wykonaniu ślimaka (może być krzywy), lub o braku osiowości ślimaka i rury.
Ślimak powinien być wykonany z materiałów odpornych na ścieranie oraz niekorzystne działanie związków chemicznych.
Zbiornik na paliwo wykonany jest z blachy stalowej zabezpieczony środkami antykorozyjnymi. Jego wielkość decyduje o stałopalności kotła, która może wynosić nawet 7 dni. W górnej części znajduje się otwór zasypowy, który zamyka się pokrywą. Bardzo ważne jest, by pokrywa była uszczelniona i dokładnie zamknięta. Gwarantuje to, że ze zbiornika nie będzie się wydobywał pył oraz zapach w czasie pracy kotła.
Nieszczelność zbiornika paliwa może być przyczyną cofnięcia się płomienia do zbiornika. Należy zwrócić uwagę, aby kocioł miał zabezpieczenie przed tego typu sytuacją.
Dobrym rozwiązaniem jest czujnik temperatury umieszczony na rurze podajnika. W chwili, gdy temperatura w tym miejscu wzrośnie, regulator kotła wyłącza wentylator, natomiast włącza motoreduktor, aby palący się węgiel wypchnąć do popielnika.
Wentylator podaje powietrze do palnika. Ilość powietrza reguluje się klapką znajdującą się na obudowie. Wydajność wentylatora w dużym stopniu decyduje o przebiegu procesu spalania.
Głównym czynnikiem mającym zły wpływ na pracę i trwałość wentylatora są zanieczyszczenia znajdujące się w kotłowni (kurz, pył). Sterowanie pracą wentylatora odbywa się poprzez regulator elektroniczny kotła.
W górnej części palnika retortowego następuje proces spalania węgla (ekogroszku). Poprzez odpowiednio ukształtowane kanały doprowadzone jest tam powietrze tłoczone przez wentylator. Nad palnikiem zawieszony jest deflektor spalin.
Ponieważ palnik oraz deflektor spalin pracują w wysokiej temperaturze muszą być wykonane z materiałów odpornych na takie temperatury. Na trwałość tych elementów ma również wpływ ich grubość.
W czasie opróżniania popielnika należy dokładnie oczyścić deflektor spalin oraz palnik z zanieczyszczeń pozostałych po paleniu.